סקירה: טובוליטו – מהפכה בצורת פנימית
פנימיות טובוליטו

חומר תרמופלסטי, עמידות עדיפה וחסכון דרסטי במשקל, מרכיבים את המפרט של פנימיות טובוליטו. רכבנו יותר מ-400 ק"מ עם הפנימיות והפכנו למעריצים.

הפנימיות בצבע כתום זוהר של טובוליטו ערכו את הופעת הבכורה שלהן בתערוכת יורובייק 2017. טכנולוגיית הייצור שלהן, אשר מוגנת בפטנט, מאפשרת הפקה של פנימיות ללא תפרים ושימוש בחומר תרמופלסטי מתקדם במקום הגומי המסורתי – יצרה גלים ברחבי התעשייה.

אך מי עומד מאחורי המהפכה הקטנה הזאת בעולם האופניים? כששני המהנדסים האוסטריים והרוכבים הנלהבים, כריסטיאן למבאכר ואקוס קרטס, ניסו לפתח בעבודתם הקודמת חומר עמיד במיוחד עבור רמקולים לטלפונים ניידים, עלה בראשם הרעיון המבריק להשתמש בו גם עבור פנימיות אופניים. החומר התרמופלסטי שפיתחו מחזיק בכמה תכונות ייחודיות שהופכות אותו לאידאלי לשימוש בתוך צמיגי האופניים.

הוא יכול להימתח כמעט לפי 4 מהגודל המקורי שלו ועמיד לכוחות החזקים פי 2 בהשוואה לאלה שפנימיות גומי סטנדרטיות יכולות לעמוד בהם. בנוסף לכך, הוא גם שוקל כ-65% פחות.

כל זה נשמע מצוין על הנייר, אבל רצינו לגלות איך התכונות האלה באות לידי ביטוי במוצר הסופי ואיך הפנימיות מחזיקות מעמד בשימוש מעשי.

למעשה יותר קלות מטיובלס

החיסכון במשקל של פנימיות טובוליטו הוא למעשה גדול מאוד בהשוואה לפנימית גומי נפוצה. פנימית רגילה במידה 29" שוקלת כ-220 גרם (בלי חומר), בעוד שהפנימית של טובוליטו רק 85 גרם. לפנימיות הקלות הללו אכן מוצמד תג מחיר "כבד" יותר (כ-30 אירו ליחידה), אבל הן חוסכות לפחות 270 גרם של מסה סיבובית באופני הרים עם גלגלי 29".

אם חושבים על זה, הפנימיות של טובוליטו אפילו קלות מערכות טיובלס. מתוך הנחה שמרנית שחומר האיטום בטיובלס שוקל כמו מים, כלומר 1 גרם למ"ל, ומשתמשים בכ-90-120 מ"ל של חומר איטום, הרי שהפנימיות של טובוליטו עדיין קלות יותר בכ-5 עד 35 גרם. כמובן שהפנימיות של טובוליטו עדיין אינן חסינות לחלוטין מפנצ'רים, אבל זה לפחות חוסך מכם את ההתעסקות הלא מהנה עם חומר האיטום לצמיגי טיובלס.

התקנה

החומר התרמופלסטי מרגיש נוקשה ומוזר כשמוציאים את הפנימית מהאריזה. אך מיד מבחינים בהבדל מבחינת המשקל. התקנת הפנימית היא פחות או יותר כמו של פנימית גומי רגילה, אך יש כמה הבדלים בעקבות החומר החדש ותהליך הייצור השונה.

כאשר מנפחים את הפנימית לראשונה מחוץ לצמיג, נוצרת צורה מלבנית ולא לולאה. אל דאגה, ברגע שמתקינים אותה בתוך הצמיג, היא מקבלת את הצורה המתאימה בקלות. באותו עניין, הונטיל עלול להצביע כלפי חוץ במקום כלפי פנים. פשוט סובבו את הפנימית והמשיכו, היא תישאר במקומה ברגע שתתקינו אותה על החישוק ובתוך הצמיג.

מעבר לשתי המוזרויות האלה, שאין להן שום השפעה על הביצועים, הפנימית של טובוליטו מותקנת כמו כל פנימית אחרת. התקינו צד אחד של הצמיג על גבי החישוק, נפחו קלות את הפנימית והכניסו אותה לתוך הצמיג, ואז התקינו את צדו השני של הצמיג. לאחר מכן, נפחו עד לקבלת לחץ האוויר הרצוי, ואתם מוכנים לצאת לדרך.

בואו נצא לשביל

אני והקולגה שלי, מייקל, בחנו את הפנימיות בכמה כוונונים שונים. מייקל רוכב בסגנון XC ו-AM, שוקל 85 ק"ג וגובהו 194 ס"מ. אני רק 185 ס"מ ונושא בגאווה 100 ק"ג של מסת גוף שאני שולח באופן קבוע במורדות של שבילי אנדורו. שני מקרי שימוש שונים מאוד במטרה להפוך את הסקירה שלנו לרלוונטית יותר.

מייקל רכב בלחץ אוויר שנע בין 26 ל-32 (psi) על שבילי קרוס-קאנטרי מהירים, בעוד שאני העדפתי את האחיזה של 20psi בגלגל הקדמי ו-29psi בגלל האחורי.

בכנות, הפנימיות לא הורגשו בזמן הרכיבה. מייקל ואני לא סבלנו מפנצ'ר אחד לאורך רכיבה של יותר מ-400 ק"מ על משטחים שונים, אימונים ותחרויות. בין אם אלו שורשים, סלעים, חצץ או שילוב של כולם – הפנימיות של טובוליטו פשוט תיפקדו מבלי לאבד לחץ אוויר.

השורה התחתונה

הפנימיות של טובוליטו לא אכזבו אותנו אפילו פעם אחת לאורך 400 ק"מ של רכיבה אינטנסיבית על מגוון סוגי משטחים חסרי רחמים. העמידות, האמינות והמשקל הנמוך שלהן, הופכות את הפנימיות המהפכניות לאלטרנטיבה רצינית לפנימיות גומי רגילות ואפילו לערכות טיובלס. אלה לא דורשות התעסקות עם חומר איטום נגד פנצ'רים וניתן לרכוב איתן כמעט באותם לחצים נמוכים. הן גם יכולות לשמש כפנימיות חלופיות החוסכות משקל רב. מייקל ואני מרגישים שפנימיות ההיי-טק של טובוליטו שוות את מחירן הגבוה יותר ושנינו נמשיך להשתמש בהן ברכיבות שלנו כפתרון פשוט לחסכון במשקל. מעולם לא היה יותר קל וזול לגלח כמות רצינית של משקל מהאופניים שלכם.

 

*הכתבה תורגמה מתוך אתר www.bike-components.de

Share:
0

TOP

נגישות
error: Content is protected !!
X