אופני הרים: איך לבחור את הדגם הנכון עבורכם?

אופני הרים: איך לבחור את הדגם הנכון עבורכם?

המדריך שלפניכם כולל סקירה קצרה על כל מה שאתם צריכים לדעת כדי לקנות את אופני השטח הטובים ביותר בשבילכם, בדגש על איזה סוג אופני הרים יתאים בצורה המיטבית לצרכים ולמאפייני הרכיבה שלכם. בואו נתחיל!

בחירת אופני הרים יכולה להיראות כמו עסק מסובך במבט ראשון. המגוון העצום של סוגים ודגמים, שלא לדבר על הטכנולוגיה והטרמינולוגיה הטכנית שמקיפות אותם, עלולים להיות מבלבלים למדי.
עם זאת, עבור רוב האנשים במיוחד אלה המתחילים התקציב הוא הגורם המשמעותי ביותר כשבוחרים אופניים חדשים. כמה שאתם מוכנים להוציא משפיע כמובן על היצע האופניים שתוכלו לרכוש. קל להסתכל היום על אופני הרים בחנויות או אתרי אינטרנט, ולהירתע מתגי המחיר הגבוהים שמוצמדים לרבים מהם.
אך רק בגלל שאתם יכולים להוציא הרבה, לא אומר שאתם בהכרח צריכים לעשות זאת. אפשר לקבל אופניים עם יכולות מספקות כמעט בכל רמת מחיר, אבל יש כמובן מאפיינים בסיסיים שונים להם אתם יכולים לצפות ברמות התמחור השונות. החל מבחירה בין אופני זנב קשיח או שיכוך מלא, דרך איכות החלקים והמערכות השונות, וכלה במשקל השלדה והחומר ממנו היא עשויה.

אילו סוג של אופני הרים כדאי לי לבחור?

כיום, ישנו מגוון עצום של אופני הרים מסוגים שונים, כאשר כולם תוכננו במטרה לבצע משימה מסוימת עד כדי שלמות. לפניכם סקירה תמציתית שלהם ושל מאפייניהם הבולטים:

מה זה אופני קרוס-קאנטרי (XC)?

אופני קרוס-קאנטרי הם אופניים המיועדים לכיסוי מרחקים גדולים במהירות, בין אם מדובר בתחרות או ברכיבות שטח ארוכות.
ברכיבה תחרותית, אופני זנב קשיח עדיין מועדפים על ידי רבים, אך אופני שיכוך מלא נהנים מפופולריות הולכת וגוברת גם בתחום זה. אופני קרוס-קאנטרי מצוידים בדרך כלל במהלך מתלה של 80-100 מ"מ (קדמי ואחורי), לעיתים קרובת עם מנגנון שליטה מרחוק המאפשר נעילה של הבולם, כדי למנוע איבוד אנרגיה בזמן הדיווש בקטעים חלקים וזורמים של המסלול.
הם לרוב עושים שימוש בגלגלים גדולים יחסית בקוטר 29", בשילוב עם צמיגים בעלי התנגדות נמוכה יותר לגלגול, לטובת מהירות מקסימלית. זווית ראש חדה ברוב במקרים, יחד עם סטם ארוך וכידון צר יחסית, מעניקים היגוי חד ומהיר לצד מיקום הרוכב בתנוחת פידול יעילה.
החיסרון של גאומטריה מסוג זה הוא בכך שהאופניים עלולים להיות קשים יותר לשליטה במדרונות תלולים, במיוחד לאור העובדה שהם מצוידים בבולמים קצרי מהלך וצמיגים "רזים" ולא רחבים.
אופני קרוס-קאנטרי ברמות המחיר הנמוכות יותר עשויים מאלומיניום, בעוד ששלדת קרבון היא ברירת המחדל בדגמי הקצה של הקטגוריה. בדרך כלל טווח ההילוכים רחב מאוד, על מנת לאפשר טיפוס עליות תלולות מחד, ומהירות סופית גבוהה מאידך.
למה לקנות אופני קרוס-קאנטרי? אם אתם מתכוונים לדחוף את קצב הלב שלכם לקצה ולרכוב במשך שעות ארוכות, אלה האופניים בשבילכם.

מה זה אופני שבילים (Trail)?

אופני שבילים הם אופניים היכולים לשמש פחות או יותר לכל סגנון של רכיבת שטח, ומציעים פשרה מצוינת בין יכולת טיפוס עליות לבין כושרם בירידת מדרונות.
הם ניחנים בזוויות רגועות ומתונות יותר במטרה להעניק בטחון רב יותר לרוכב בירידות, ומצוידים במכלולים המסוגלים להתמודד עם שטח קשה ואכזרי יותר (בהשוואה לאופני קרוס-קאנטרי). סטם יותר קצר בשילוב עם כידון רחב יחסית, מסייעים בשיפור השליטה במהירויות גבוהות, בזמן שהצמיגים בעלי חתך אגרסיבי יותר.
מהלך המתלה השכיח באופניים מסוג זה נע בין 130 ל-150 מ"מ. שלדת אלומיניום היא הנפוצה בדגמים הזולים יותר, בעוד שדגמי הקצה עושים שימוש בשלדת קרבון. אופני בוטיק מהז'אנר הזה עשויים לעיתים להציע שלדת פלדה.
נכון להיום, רוב מערכות ההינע באופניים מסוג זה מגיעות עם גלגל שיניים קדמי אחד בלבד, המאפשר טווח הילוכים רחב עם ביצועים גבוהים ותחזוקה פשוטה יותר.
אופני שבילים מצוידים בצמיגי 29" או 27.5" (650b). באופן כללי, גלגלי 29" מעניקים יציבות גבוהה יותר, בזמן שגלגלי 27.5" הופכים את הרכיבה ליותר מערבת ודינמית.
אתם עשויים להיתקל גם בגלגלי 'פלוס' רחבים יותר, בדרך כלל ברוחב 2.5" ומעלה, שצפויים לספק אחיזה משופרת בזמן הרכיבה.
למה לקנות אופני שבילים? אתם אוהבים לתקוף ירידות כפי שאתם אוהבים לטפס עליות, וזקוקים למכונה שיכולה לעשות הכל.

מה זה אופני אנדורו (Enduro)?

אנדורו הוא פורמט מרוצים שבו רק הרכיבה בירידות נמדדת בזמן, אבל הרוכבים עדיין צריכים לדווש בעצמם לאורך המסלול ולעבור קטעי גישור. פירוש הדבר כי האופניים האלה נועדו לתקל באופן יוצא דופן גם מורדות שבילים תלולים וקשים, אבל הם עדיין קלים ויעילים מספיק כדי לעלות בחזרה לראש הגבעה.
אופני אנדורו נוטים להצטייד במהלך מתלים ארוך יותר מזה של אופני שביל, והם כמעט תמיד מגיעים בתצורת שיכוך מלא. רובם עושים שימוש במהלך מתלה של 160-170 מ"מ, הן מקדימה והן מאחורה, ומתדהרים בסט גלגלים קשוח ואגרסיבי. הבולמים לא רק ארוכי מהלך, אלא גם מאסיביים ומתאימים לעבודת שטח מאומצת, ובעלי אפשרויות כוונון והתאמה של רמת השיכוך והריסון, בעיקר לטובת הביצועים בצליחת מורדות.
היום קפיצי סליל נהנים שוב מפופולריות הולכת וגוברת בתחום האנדורו, הודות לאמינותם הגבוהה לאורך זמן. אך עדיין רוב האופניים מצוידים בבולמי אוויר.
בחלק מאופני האנדורו יש חלקי שליטה מרחוק, המאפשרים לשנות את הגיאומטריה ומהלך המתלה בזמן הרכיבה, בין מצב של טיפוס עליות למצב של ירידת מדרונות. צריך לזכור שאלה מעלים את משקל האופניים, מסובכים יותר מבחינה מכאנית ועלולים להוות נקודות כשל נוספות.
בימינו, רוב מערכות ההינע באופניים מסוג זה מגיעות עם גלגל שיניים קדמי אחד בלבד, וגם עם מוביל שרשרת המונע ממנה ליפול. יש מי שקורא לאופני אנדורו גם אופני 'אול-מאוטיין', משום שהם אידיאליים לרכיבה בשטח טכני והררי.
למה לקנות אופני אנדורו? אתם מעדיפים לתקוף ירידות קשות וטכניות ככל האפשר, ולא אכפת לכם להתאמץ בדרך לפסגה.

מה זה אופני הרים חשמליים (e-MTB)?

אופני שטח חשמליים בהחלט הופכים להיות פופולריים, וכעת אפשר למצוא דגמים של אופניים כאלה בכל הז'אנרים שתוארו לעיל. אופני הרים חשמליים מצוידים במנוע עזר חשמלי וסוללה, המעניקים תוספת כוח משמעותית בזמן הדיווש. רמת הסיוע החשמלי נשלטת בדרך כלל מיחידת בקרה שמותקנת על גבי הכידון.
אופניים אלה כבדים בצורה ניכרת ממקביליהם הלא ממונעים, אך מקלים מאוד את פעולת הטיפוס של מעלות תלולים. אך אל תחשבו שלרכוב על אופני הרים חשמליים זה משחק ילדים, הם יכולים לספק רכיבות אימון ברמה שרק רוכבים מקצוענים רגילים אליה. ואכן, אופני שטח חשמליים יכולים להעניק לכם גישה למקומות שלא הייתם מעלים בדעתכם להגיע אליהם עם אופני הרים רגילים.
למה לקנות אופני הרים חשמליים? אתם רוצים לפרוץ את גבולות הרכיבה שלכם, ולהגיע למקומות שאופני ההרים הסטנדרטיים שלכם לא יכולים לטפס אליהם.

סוף דבר

יש אומנם עוד כמה קטגוריות של אופני הרים, כגון דאונהיל ואופניים עם גלגלים גדולים ורחבים במיוחד (Fat Bike), אך אלו זניחים יחסית ולא נפוצים במחוזותינו ולכן החלטנו לא להאריך עליהם במילים, אלא להתמקד בסוגי האופניים המקובלים והשכיחים ביותר בישראל.
מקווים שעזרנו לכם לעשות קצת סדר בעולם הגדוש והמרתק של אופני ההרים, ובפעם הבאה שתרכשו זוג אופניים הוא יתאים באופן המיטבי לצרכים, הדרישות ומאפייני הרכיבה שלכם, תוך התחשבות במסגרת התקציב שאתם מקצים לכך. רכיבה מהנה!
חזרה לעמוד ראשי של הבלוג